Pozycjonowanie lokalne – doskonałe rozwiązanie marketingowe dla stacjonarnych firm

Jeśli zależy Ci na dotarciu do klientów ze ściśle określonego obszaru geograficznego, na przykład zamieszkujących konkretne miasto bądź województwo, koniecznie sprawdź możliwości pozycjonowania lokalnego. W poniższym wpisie prezentujemy podstawowe informacje dotyczące tej efektywnej dziedziny marketingu internetowego.

Na czym polega pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne skupia się podniesieniu widoczności w wynikach wyszukiwania firmy, która działa w określonym obszarze geograficznym. Istnieje mnóstwo usług funkcjonujących przede wszystkim lokalnie, wyszukiwanych przez użytkowników za pomocą haseł wpisywanych w wyszukiwarkę Google. Do pozycjonowania lokalnego zalicza się różnorodne strategie, które mają na celu poprawę pozycji strony w rezultatach wyszukiwania dla zapytań wiążących się z lokalizacją.

Jak sprawdzić pozycję lokalnej firmy w Google?

Chcąc zweryfikować miejsce działającej lokalnie firmy w wynikach wyszukiwania, możesz skorzystać z kilku sposobów. Najlepiej jednak zarówno samo sprawdzenie pozycji działalności w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz kluczowych, jak i samo późniejsze pozycjonowanie  powierzyć specjalistom.

Sprawdzając pozycję lokalnej firmy, możesz przeprowadzić ręczne wyszukiwanie dla konkretnych fraz, wpisując je w wyszukiwarkę razem z lokalizacją, na przykład „restauracja gruzińska w Poznaniu”, „salon fryzjerski Kraków”, „fizjoterapia Wrocław”. Warto też użyć narzędzi do monitorowania pozycji, które pozwalają śledzić pozycję firmy w rezultatach wyszukiwarki dla określonych fraz w połączeniu z lokalizacją. Do wyboru są choćby takie narzędzia jak SEMrush, Semstorm i Ahrefs.

Dla kogo pozycjonowanie lokalne będzie dobrym wyborem?

Pozycjonowanie lokalne to doskonały wybór dla usługodawców i sklepów stacjonarnych – wszelkich firm obsługujących klientów na określonym obszarze geograficznym. Lokalne pozycjonowanie będzie korzystne dla stacjonarnych firm usługowych, takich jak restauracje, salony fryzjerskie, warsztaty samochodowe, kancelarie prawnicze. Na taki sposób dotarcia do klientów powinny się też zdecydować sklepy spożywcze, butiki odzieżowe i wszelkie inne lokale handlowe. Pozycjonowanie lokalne sprawdzi się również w przypadku przedsiębiorstw oferujących usługi mobilne, m.in. serwisów naprawczych, sprzątających i dostarczających. Bez względu jednak na to, w jakiej branży działasz, dobrą decyzją będzie powierzenie pracy nad SEO profesjonalistom. O pozycjonowanie w Lublinie czy innym mieście zadbają na przykład specjaliści SEO z agencji IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.

Ile czasu trwa pozycjonowanie lokalne?

Czas potrzebny do wykonania efektywnego pozycjonowania lokalnego może zależeć od wielu czynników, choćby takich jak przedstawione niżej kwestie.

Konkurencja

Tam, gdzie konkurencja jest bardziej zaciekła, proces pozycjonowania lokalnego może okazać się bardziej złożony, wymagający dobrego zaplanowania działań i swoich punktów przewagi nad konkurencją. W związku z tym zajmie też więcej czasu.

Aktualny stan strony internetowej

Czas trwania pozycjonowania lokalnego w dużej mierze zależy również od jakości strony internetowej – jej technicznego zaawansowania, jakości i stopnia nasycenia frazami kluczowymi treści oraz designu. Witryny z większymi problemami technicznymi bądź brakiem wartościowej zawartości mogą potrzebować więcej czasu na poprawę swojego stanu. Natomiast strony z większymi problemami technicznymi lub brakiem wartościowej zawartości mogą wymagać więcej czasu na poprawę swojej kondycji i dotarcie na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania.

Zasoby i budżet

Na tempo i skuteczność pozycjonowania lokalnego mogą wpłynąć również dostępne zasoby, takie jak budżet, personel i narzędzia.

Zakres działań SEO

Czas pozycjonowania lokalnego zależy również od  skali i złożoności działań. Tworzenie treści, budowa linków, zarządzanie profilem w Google Moja Firma – wszystkie te czynności zajmują kolejne godziny, dni, aż w końcu miesiące działań.

Jakie frazy pozycjonować podczas lokalnego SEO?

Podczas pozycjonowania lokalnego należy skoncentrować się na frazach kluczowych odnoszących do lokalizacji i potrzeb użytkowników poszukujących usług czy produktów w określonym obszarze. Do rodzajów fraz kluczowych, które warto uwzględnić w trakcie pozycjonowania lokalnego, należą:

  • frazy kluczowe z nazwą miasta bądź regionu, takie jak „naprawa aut Wrocław”, „restauracja Lublin”, „fryzjer damski Łódź”;
  • frazy kluczowe z usługami specjalistycznymi i lokalizacją, na przykład: „dentysta dla dziecka Kraków”, „adwokat do spraw rodzinnych Poznań”;
  • frazy kluczowe uwzględniające unikalne cechy oferty bądź właściwości lokalne: „włoska pizza z dostawą na Targówek”, „przewodnik po jarmarkach w Krakowie”.

W przypadku chęci rozwoju lokalnego biznesu jednym z najlepszych marketingowych rozwiązań będzie właśnie zlecenie specjalistom pozycjonowania. Jeżeli więc oferujesz stacjonarne usługi, koniecznie zdecyduj się na lokalne SEO.